Ζωγραφική & Hobby

Κατασκευή και φινίρισμα ελαιογραφίας

Τα χρώματα ζωγραφικής λαδιού ή λαδομπογιά είναι η πιο περίπλοκη από όλες τις βαφές από την άποψη των υλικών όσον αφορά την τελική ανθεκτικότητα της βαφής.

Η κατασκευή μπορεί χονδρικά να χωριστεί σε:

1. Προετοιμασία του καμβά
2. Εφαρμογή της βαφής
3. Απλώνοντας το βερνίκι

1. ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΑΜΒΑ
Η ποιότητα της προετοιμασίας καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την τελική ανθεκτικότητα του έργου τέχνης. Χαρτί, χαρτόνι, ξύλο, βαμβάκι και λινό μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως βάση για λαδομπογιές, αλλά όχι χωρίς προηγούμενη επεξεργασία. Ένα μη επεξεργασμένο ή ανεπαρκώς επεξεργασμένο έδαφος θα ρουφήξει το λάδι από το χρώμα και τελικά θα καταστραφεί από το λάδι. Ένα στρώμα βαφής πρέπει να περιέχει αρκετό λάδι για να περιβάλλει τις χρωστικές και να σχηματίσει ένα καλό φιλμ. Μόνο τότε οι χρωστικές θα συγκολληθούν επαρκώς και θα αποφευχθεί η πρόωρη διάσπαση και το ράγισμα.

Το Gesso χρησιμοποιείται για να εξασφαλίσει μια καλή προετοιμασία. Το Talens Gesso κατασκευάζεται με καθαρή ακρυλική ρητίνη και είναι εξαιρετικής ποιότητας. Παράγεται σύμφωνα με μια ειδική φόρμουλα, το gesso εκτελεί τις λειτουργίες των διαφόρων στρωμάτων. Η στρώση, ωστόσο, πρέπει να είναι αρκετά παχιά, και επομένως είναι καλύτερο να το εφαρμόσετε σε δύο δόσεις. Για την πρώτη στρώση το gesso μπορεί να αραιωθεί με νερό σε πάχος που απλώνεται εύκολα. Στη συνέχεια εφαρμόζεται μια δεύτερη στρώση, καθαρή ή ελαφρώς αραιωμένη με νερό.

Για πολύ απορροφητικότητα μπορεί πρώτα να υποβληθεί σε επεξεργασία με ένα στρώμα ακρυλικού συνδετικού υλικού Amsterdam, μια καθαρή ακρυλική ρητίνη χωρίς χρωστική ουσία. Το gesso μπορεί στη συνέχεια να εφαρμοστεί, κατά προτίμηση σταυρωτά σε δύο (κάπως αραιωμένες) στρώσεις. Αν θέλετε υπάρχουν ήδη τεντωμένοι καμβάδες Talens, ρολό καμβάς και πάνινα σανίδια.

2. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΒΑΦΗΣ
Υπάρχουν θεωρητικά δύο τεχνικές ελαιογραφίας: ‘alla prima’ και ‘layered painting’.

Alla prima
Το Alla prima αναφέρεται στον πίνακα που βάφεται «υγρό σε βρεγμένο». Με αυτήν την τεχνική τα χρώματα αναμειγνύονται όχι μόνο στην παλέτα, αλλά και στον ίδιο τον πίνακα, εφαρμόζονται υγρά δίπλα και το ένα πάνω στο άλλο. Η βαφή, η οποία τελικά αποτελείται από ένα μόνο στρώμα, πρέπει να ολοκληρωθεί όσο το χρώμα είναι ακόμα υγρό. Το χρώμα μπορεί να εφαρμοστεί καθαρό ή να συνδυαστεί με πάντα το ίδιο μέσο ή διαλύτη.

 

Layered painting
Με τη ζωγραφική σε στρώσεις η ζωγραφική αποτελείται από διάφορα στρώματα. Μια επόμενη στρώση μπορεί να εφαρμοστεί μόνο όταν η προηγούμενη στρώση στεγνώσει αρκετά ώστε να διασφαλιστεί ότι σίγουρα δεν θα διαλυθεί. Στην πολυεπίπεδη ζωγραφική πρέπει να ακολουθηθεί μια τεχνική που είναι γνωστή ως «λίπος πάνω από άπαχο». κάθε επόμενο στρώμα πρέπει να περιέχει περισσότερο λάδι.

Δεν μπορείτε πάντα να προβλέψετε ακριβώς πόσες στρώσεις χρειάζονται για να φτάσετε σε ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Βεβαιωθείτε, επομένως, ότι το χρώμα δεν είναι ποτέ πολύ λίπος, έτσι ώστε οποιαδήποτε επόμενη στρώση βαφής να είναι ακόμα σε θέση να κολλήσει. Το καθαρό λάδι ως μέσο ασφαλώς δεν ενδείκνυται. το χρώμα μπορεί στη συνέχεια να γίνει πολύ σφραγισμένο με αποτέλεσμα ένα επόμενο στρώμα να μην μπορεί να κολλήσει καλά. Επιπλέον, με πολύ λάδι υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος τσαλακώματος της μεμβράνης βαφής κατά τη διαδικασία στεγνώματος.

Βεβαιωθείτε ότι η πρώτη στρώση εφαρμόζεται άπαχη. Για το σκοπό αυτό το χρώμα πρέπει να αραιωθεί με white spirit ή νέφτι. Ενώ αυτή η στρώση στεγνώνει, δεν θα παράγει μια σφραγισμένη μεμβράνη βαφής, αλλά μια πορώδη. Το λάδι από ένα επόμενο στρώμα θα απορροφηθεί από το υποκείμενο άπαχο στρώμα και θα στερεωθεί στους πολυάριθμους πόρους ενώ στεγνώνει. Αυτό θα δημιουργήσει καλή πρόσφυση μεταξύ των δύο στρωμάτων. Καθώς μια υποκείμενη (άπαχη) στρώση αντλεί λάδι από την επάνω στρώση, πρέπει να βεβαιωθείτε κατά τη διάρκεια της βαφής ότι η επάνω στρώση περιέχει σχετικά περισσότερο λάδι. Εάν δεν συμβαίνει αυτό, μπορεί να προκύψουν προβλήματα ποιότητας.

Η πρόσφυση των στρωμάτων βαφής και η αρχή «λίπος πάνω από άπαχο» μαζί διασφαλίζουν επίσης ότι απορροφάται η τάση μεταξύ των διαφόρων στρωμάτων βαφής. Ένας πίνακας είναι συνεχώς εκτεθειμένος στην κίνηση – αφενός λόγω της ευελιξίας του εδάφους όπως ο τεντωμένος καμβάς και λόγω των διακυμάνσεων της θερμοκρασίας και της υγρασίας αφετέρου. Για να εξασφαλιστεί η ανθεκτικότητα της βαφής είναι επομένως σημαντικό όλα τα στρώματα βαφής να μπορούν να απορροφήσουν αυτές τις κινήσεις.

Όσο περισσότερο λάδι περιέχει ένα στρώμα βαφής, τόσο πιο ελαστικό θα είναι μόλις στεγνώσει. Εάν ένας πίνακας αποτελείται από διάφορα στρώματα όπου τα κατώτερα στρώματα περιέχουν περισσότερο λάδι από τα τελευταία στρώματα, επομένως αντίθετα με τον κανόνα «λίπος πάνω από άπαχο», τα λιγότερο ελαστικά επάνω στρώματα θα σχίζονταν στη συνέχεια από τα κινούμενα στρώματα από κάτω. αυτό γίνεται ορατό, αναφέρεται ως ρωγμή. Το ράγισμα μπορεί να αποφευχθεί κάνοντας κάθε επόμενο στρώμα λίγο πιο παχύ. Ως εκ τούτου, το «λίπος πάνω από άπαχο» μπορεί επίσης να ερμηνευτεί ως «ελαστικό έναντι λιγότερο ελαστικό». Αυτό καθιστά αμέσως σαφές γιατί μια στρώση βαφής πρέπει να στεγνώσει αρκετά πριν την εφαρμογή της επόμενης στρώσης. Ένα στρώμα που δεν έχει στεγνώσει επαρκώς είναι συχνά πολύ ελαστικό για ένα επόμενο στρώμα. Και αυτό μπορεί επίσης να προκαλέσει τη δημιουργία ρωγμών.

Εναπόκειται φυσικά στον καλλιτέχνη πόσα στρώματα εφαρμόζονται κατά τη δημιουργία ενός πίνακα. Καλό είναι όμως να αραιώσετε το χρώμα με white spirit ή νέφτι για την πρώτη στρώση. Όσο περισσότερο διαλύτη, τόσο πιο αδύνατο είναι το στρώμα βαφής. Όταν το πρώτο στρώμα στεγνώσει αρκετά, μπορεί να εφαρμοστεί το δεύτερο στρώμα βαφής. Από αυτό το σημείο υπάρχουν διάφοροι τρόποι να προχωρήσουμε:

  • Αραιώστε κάθε επόμενο στρώμα με φθίνουσα ποσότητα διαλύτη. Επομένως, κάθε επόμενο στρώμα πρέπει να περιέχει σχετικά περισσότερο λάδι. Αυτή η διαδικασία μπορεί τελικά να ολοκληρωθεί με καθαρή βαφή.
  • Αναμείξτε το χρώμα για το επόμενο στρώμα με ένα μέσο βαφής. Ένα καλό μέσο αποτελείται από τρία συστατικά: λάδι, ρητίνη και διαλύτη. Το λάδι κάνει το χρώμα πιο παχύ, ενώ ο διαλύτης διασφαλίζει ότι το χρώμα δεν παχαίνει πολύ. Η ρητίνη ως τρίτο συστατικό αυξάνει την ανθεκτικότητα του στρώματος βαφής.
  • Εάν ένας πίνακας είναι κατασκευασμένος σε περισσότερα από δύο στρώματα, το μέσο μπορεί να αναμιχθεί αναλογικά με white spirit ή νέφτι από άπαχο σε όλο και πιο παχύ. Όσο μεγαλύτερη είναι η σχετική ποσότητα του μέσου, τόσο πιο λιπαρό είναι το μείγμα. Για την τελική στρώση το χρώμα μπορεί να αναμιχθεί με καθαρό μέσο.

Εκτός από τις χρωστικές που χρησιμοποιούνται, το συνδετικό εξασφαλίζει ορισμένες σημαντικές ιδιότητες. Το λινέλαιο έχει αποδειχθεί ανά τους αιώνες ότι έχει τον καλύτερο συνδυασμό ιδιοτήτων. Καθώς το λινέλαιο εμφανίζει κάποιο κιτρίνισμα με την πάροδο του χρόνου, μερικές φορές αντικαθίσταται από έλαιο καρθάμου, ειδικά για τη λευκή βαφή. Αυτό το λάδι κιτρινίζει λιγότερο, αλλά έχει και κάποια μειονεκτήματα: στεγνώνει πιο αργά. Ως εκ τούτου, το έλαιο καρθάμου δεν είναι κατάλληλο για χρήση σε πάστα και για χαμηλότερες στρώσεις βαφής.

Glazing
Είτε ένας πίνακας γίνεται με την τεχνική wet-to-wet είτε ζωγραφική σε στρώσεις, μπορεί να εφαρμοστεί ένα glaze ως τελική στρώση. Αυτό είναι ένα διαφανές στρώμα βαφής που έχει περίπου το ίδιο αποτέλεσμα με την τοποθέτηση ενός χρωματιστού φύλλου γυαλιού πάνω από μια εικόνα. Η εικόνα δεν αλλάζει, αλλά τα χρώματα αλλάζουν. Ένα τζάμι μπορεί να εφαρμοστεί, για παράδειγμα, εάν ο καλλιτέχνης δεν είναι αρκετά ευχαριστημένος με τα χρώματα και θέλει να τα αλλάξει κάπως χωρίς να χρειάζεται να βάψει ολόκληρες περιοχές. Επίσης, ο καλλιτέχνης μπορεί να επιθυμεί να επιτύχει το οπτικό αποτέλεσμα των στρώσεων υαλοπινάκων. ένα επάνω στρώμα που μοιάζει με σμάλτο και βαθιά χρώματα. Στη συνέχεια, ένα υπόβαθρο θα χρησιμοποιηθεί ως αφετηρία για την τροποποίηση του χρώματος ολόκληρου του πίνακα με ένα ή περισσότερα στρώματα υαλοπίνακα.

Οι πινελιές δεν πρέπει να είναι ορατές καθώς θα συνεχίσετε να βλέπετε την πινελιά των υποκείμενων στρωμάτων μέσα από το διαφανές χρώμα. Επομένως, πρέπει να ρέει σαν υαλοπίνακα. Χάρη σε αυτή την ιδιότητα μπορείτε επίσης να κάνετε ρέουσες χρωματικές μεταβάσεις.

Ένα στρώμα υαλοπίνακα πρέπει να είναι πιο ελαστικό από το υποκείμενο φιλμ βαφής καθώς και εδώ πρέπει να τηρείται ο κανόνας «λίπος πάνω από άπαχο». Διάφορα μέσα είναι κατάλληλα για το σκοπό αυτό.

Αποθήκευση και στέγνωμα φρεσκοδημιουργημένων πινάκων
Η ξήρανση του λαδιού είναι μια χημική διαδικασία που συμβαίνει υπό την επίδραση του αέρα και του φωτός. Το οξυγόνο απορροφάται από το λάδι, προκαλώντας τη διασταύρωση των μορίων σε ένα δίκτυο. Απαιτείται ενέργεια για αυτή τη διαδικασία οξείδωσης, η οποία παρέχεται κυρίως από το υπεριώδες φως. Όλη αυτή η διαδικασία διαρκεί λίγο, γι’ αυτό και η λαδομπογιά αργεί να στεγνώσει. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αερισμός και το φως, τόσο πιο γρήγορο είναι το στέγνωμα. Η χαμηλή θερμοκρασία περιβάλλοντος και η υψηλή υγρασία επηρεάζουν αρνητικά τη διαδικασία ξήρανσης.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι φρεσκοδημιουργημένοι πίνακες πρέπει να στεγνώσουν σε ένα δωμάτιο με αρκετό φως (όχι άμεσο ήλιο), σε θερμοκρασία δωματίου και χαμηλή υγρασία αέρα. Ένας πίνακας πρέπει να στεγνώσει τελείως πριν βερνικωθεί!

3. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΒΕΡΝΙΚΙΟΥ
Τα βερνίκια για λαδομπογιές αποτελούνται γενικά από ρητίνη διαλυμένη σε διαλύτη. Προστατεύουν το στρώμα βαφής και καθορίζουν τη στιλπνότητα του έργου. Ένα καλό βερνίκι πρέπει να είναι αναστρέψιμο. Δηλαδή, για παράδειγμα, στην περίπτωση μιας αποκατάστασης θα πρέπει πάντα να είναι δυνατή η αφαίρεσή της με διαλύτη χωρίς να καταστραφεί το στρώμα βαφής, επίσης μετά από πολλά χρόνια.!

Βερνίκι ρετούς
Κατά τη διάρκεια της βαφής μπορεί να προκύψουν βυθισμένες περιοχές. Αυτό μπορεί να συμβεί εάν σε μια συγκεκριμένη περιοχή απορροφάται πολύ λάδι από ένα υποκείμενο στρώμα. το χρώμα γίνεται ματ και το χρώμα χάνει την ένταση. Λόγω της ισχυρής αναρρόφησης αυτών των περιοχών, πολύ λάδι θα αναρροφηθεί όταν εφαρμοστεί μια επόμενη στρώση. Αφού στεγνώσουν με το χέρι οι βυθισμένες περιοχές, εφαρμόστε μια λεπτή στρώση βερνικιού ρετούς για να επιστρέψει η γυαλάδα και το χρώμα στην περιοχή και κατά συνέπεια και η αρμονία της εργασίας. Επιπλέον, αυτό διασφαλίζει ότι πάρα πολύ λάδι δεν αναρροφάται από το επόμενο στρώμα. Σε ένα λεπτό στρώμα μετά το στέγνωμα το βερνίκι αφήνει ένα πορώδες φιλμ μέσα στο οποίο μπορεί να προσκολληθεί ένα επόμενο φιλμ βαφής. Όταν χρησιμοποιείται για αυτήν την εφαρμογή, το βερνίκι ρετούς μπορεί μερικές φορές να αναφέρεται και ως «ενδιάμεσο βερνίκι».

Επιπλέον, το βερνίκι ρετούς μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως προσωρινό προστατευτικό βερνίκι σε πίνακες που δεν έχουν ακόμη στεγνώσει τελείως. Αυτό δίνει στη βαφή ομοιόμορφη γυαλάδα και την προστατεύει από τη βρωμιά. Καθώς το βερνίκι είναι πορώδες (σε λεπτή στρώση), η απορρόφηση οξυγόνου και κατά συνέπεια και η διαδικασία στεγνώματος του χρώματος μπορεί να συνεχιστεί. Μόλις στεγνώσει τελείως το χρώμα, μπορεί να εφαρμοστεί ένα τελικό βερνίκι πάνω από το βερνίκι ρετούς.

Είναι πολύ σημαντικό το βερνίκι ρετούς να εφαρμόζεται πάντα σε πολύ λεπτές στρώσεις. Εάν χρησιμοποιηθεί ως ενδιάμεσο βερνίκι, πάρα πολύ βερνίκι θα βλάψει την καλή πρόσφυση οποιασδήποτε επόμενης στρώσης. Με την υπερβολική χρήση ως προσωρινό προστατευτικό βερνίκι, ο διαλύτης του βερνικιού μπορεί να διαλύσει το λάδι από τα κάτω στρώματα βαφής (που δεν έχουν ακόμη στεγνώσει) και να το φέρει στην επιφάνεια. Εάν συμβεί αυτό, ο πίνακας μπορεί να παραμείνει κολλώδης για πολλούς μήνες ή και χρόνια και θα δυσκολέψει να σταματήσει η σκόνη να κολλάει πάνω του. Με κανονικά πάχη στρώσης, είναι επομένως σημαντικό να περιμένετε τουλάχιστον 2 έως 3 μήνες πριν την εφαρμογή του.

Τελικό βερνίκι
Η λαδομπογιά στεγνώνει υπό την επίδραση οξυγόνου και φωτός. Αυτή είναι μια χημική διαδικασία. Μόλις στεγνώσει το χρώμα αυτή η διαδικασία οξείδωσης δεν σταματά, αλλά συνεχίζεται σε μια διαδικασία γήρανσης. Τελικά αυτό μπορεί να είναι ορατό ως ρωγμή. Όταν το χρώμα στεγνώσει επαρκώς (με στρώσεις κανονικού πάχους αυτό διαρκεί περίπου ένα χρόνο, με πολύ λεπτές στρώσεις αρκετούς μήνες λιγότερο και με παχύτερες στρώσεις αρκετά χρόνια) συνιστάται επομένως η εφαρμογή ενός τελικού βερνικιού. Αυτό το τελικό βερνίκι επιβραδύνει την απορρόφηση οξυγόνου και κατά συνέπεια τη διαδικασία γήρανσης. Αυτό καθορίζει επίσης τον τελικό βαθμό γυαλάδας και το χρώμα προστατεύεται από την ατμοσφαιρική μόλυνση.

Κατά το βερνίκωμα βεβαιωθείτε ότι όλα (βαφή, βερνίκι, πινέλο και δίσκοι) είναι σε θερμοκρασία δωματίου. Εάν ένας πίνακας βγαίνει από ένα κρύο δωμάτιο σε ένα ζεστό δωμάτιο για να βερνικωθεί, μπορεί να σχηματιστεί συμπύκνωση στον κρύο πίνακα. Επομένως, η υγρασία θα σφραγίζεται μέσα στο βερνίκι με αποτέλεσμα μια λευκή ομίχλη στο εσωτερικό της μεμβράνης. Επιπλέον, η υγρασία στη βαφή μπορεί να κάνει το βερνίκι να κολλήσει και να μειώσει την πρόσφυση.

Μπορεί επίσης να προκύψει χάντρες εάν το στρώμα βαφής είναι πολύ σφραγισμένο, για παράδειγμα όταν περιέχει μεγάλη ποσότητα συνδετικού υλικού (μέτριο, λάδι). Για να αποφευχθεί αυτό, συνιστάται πρώτα να σκουπίσετε τον πίνακα με ένα πανί με λίγο white spirit. Μόλις εξατμιστεί το white spirit, το βερνίκι μπορεί να εφαρμοστεί.

Τα γυαλιστερά βερνίκια εικόνας αποτελούνται κυρίως από ρητίνη σε διαλύτη. Στην περίπτωση των ματ βερνικιών έχει προστεθεί ένας παράγοντας ματ. Όταν χρησιμοποιείτε πινέλο για να απλώσετε ένα βερνίκι με ματ (επομένως και με μείγματα γυαλιστερού και ματ βερνικιού), είναι σημαντικό το βερνίκι να απλώνεται στο τέλος με πινελιές προς μία κατεύθυνση. Αυτό βοηθά στη διασφάλιση ομοιόμορφου βαθμού γυαλάδας.

Επιπλέον, είναι σημαντικό να εφαρμοστεί ένα βερνίκι με ένα ψάθα σε μία στρώση. Αυτό βοηθά στην αποφυγή διαφορών στη γυαλάδα και στο σχηματισμό λωρίδων. Εάν, ωστόσο, εφαρμόζεται ματ βερνίκι με σπρέι, αυτό μπορεί να γίνει σε πολλές στρώσεις.

Το ματ βερνίκι Talens Picture ματ είναι ένας συνδυασμός κεριών που κροκιδώνουν σε χαμηλές θερμοκρασίες. Ζεστάνοντας το βερνίκι («au bain marie» ή κάτω από καυτό νερό) τα κεριά διαλύονται και το βερνίκι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ξανά.

Art Antoniadis Είδη ζωγραφικής, Royal Talens, χιλιάδες επιλογές σε μοναδικές τιμές. H μεγαλύτερη ποικιλία σε χρώματα ζωγραφικής, πινέλα, τελάρα ζωγραφικής, μουσαμάδες ζωγραφικής κ.α