Η ζωγραφική δεν έχει κανόνες, Φτιάξε τους δικούς σου

Posted by admin 20/09/2018 0 Comment(s)

Ο Matisse ήταν αυτός που έσπαγε τους κανόνες ήδη από πολύ μικρός. Πρώτα άφησε τη νομική το 1892 για να αρχίσει τη ζωγραφική. Λίγο αργότερα, εγκατέλειψε τις σπουδές του με τους παραδοσιακούς ακαδημαϊκούς ζωγράφους που τον πίεζαν να ζωγραφίζει τοπία και νεκρές φύσεις με τον κλασσικό τρόπο. Το 1898, αφού εισήχθη στον Ιμπρεσιονισμό, ο Matisse αποφάσισε να ξοδέψει μιαν ολόκληρη χρονιά ζωγραφίζοντας όπως πραγματικά ήθελε.

 

 

«Ζωγράφιζα μόνο για τον εαυτό μου, σώθηκα» θυμήθηκε αργότερα μέσα σε εκείνη τη χρονιά. «Σύντομα η αγάπη για τα υλικά και μόνο έφτασε σε μένα σαν αποκάλυψη». Ένιωσα ένα πάθος για το χρωμάτισμα να αναπτύσσεται μέσα μου».

 

Αυτό το «πάθος για το χρώμα», φυσικά, ανέπτυξε τον Φωβισμό. Παράλληλα, ο André Derain, ο Maurice de Vlaminck και άλλοι καλλιτέχνες μαζί με τον Matisseάφοβα εφαρμόζουν φωτεινές χρωστικές ουσίες στα τοπία και τα πορτραίτα τους, προσελκύοντας αρνητικές αντιδράσεις από τον κόσμο της τέχνης έως και στις εκθέσεις του – πρώτα στο Salon d’ Automne του Παρισιού το 1905κι έπειτα στο The Armory Show στη Νέα Υόρκη και το Σικάγο το 1913 (μια αμερικάνικη εφημερίδα χρησιμοποίησε τον τίτλο «Το Henry Hair Mattress βρέθηκε ένοχο για κάθε καλλιτεχνική αμαρτία στο ημερολόγιο»)

 

Παρά την αντίδραση, ο Matisse είχε κολλήσει στο μετερίζι του. Το 1912, σε απάντηση γιατί ζωγραφίζει τομάτες με μπλέ χρώμα, λέει, «Επειδή τις βλέπω έτσι, και δε μπορώ να το αλλάξω αυτό, αφού κανείς άλλος δε μπορεί επίσης».

 

Ο Matisse συνέχισε να πρωταγωνιστεί στην πρωτοτυπία καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του, ιδιαίτερα στη χρήση του χρώματος. Για παράδειγμα, συχνά χρησιμοποιούσε μαύρο χρώμα στους καμβάδες του, σε αντίθεση με τους περισσότερους ιμπρεσιονιστές που ακολούθησαν αυτός και οι συνομίληκοι του.

 

Στο Jazz, το σημαντικό βιβλίων του με κοπτικά και εμπνεύσεις από το 1947, ο Matisse ζητά την εξάλειψη όλων των καλλιτεχνικών τρόπων και τεχνικών, «Μια νέα εικόνα πρέπει να είναι ένα μοναδικό αντικείμενο… Ο καλλιτέχνης πρέπει να συγκεντρώνει όλη του την ενέργεια, την ειλικρίνεια και τη μεγαλύτερη σεμνότητα, για να καταστρέψει τα παλιά κλισέ που διευκολύνουν πάρα πολύ κάποιον όταν δημιουργεί».